dinsdag 6 mei 2008

stand-up comedian Vitalski: wat denken de gemeenteraadsleden ervan? (aanvullend groen!-agendapunt gemeenteraad van april

De geannuleerde voorstelling ‘mijn leven met Leterme’ door stand-up comedian Vitalski in het JOC heeft heel wat emoties los gemaakt. Deze annulering zou een beslissing zijn van de CD&V-Open VLD coalitie. Toch waren er raadsleden uit die partijen aanwezig op de voorstelling die het duidelijk niet eens waren met deze gang van zaken. Groen! vraagt nu dan ook het standpunt van elk lid van deze gemeenteraad afzonderlijk. Wij vinden zelf dat het college hiermee een stap te ver is gegaan en Temse hierdoor belachelijk heeft gemaakt. Wij willen in geen geval een herhaling van dit soort van scenario’s.

Vitalsky stond 3 keer geprogrammeerd: door SPa, vb en ons. Het punt om elk gemeenteraadslid afzonderlijk zijn mening te vragen, wat groen! vroeg, was wel wat grappig. Eerst wimpelde voorzitter Vermeulen dit wat af, samen met de secretaris. Dan vroeg hij of het dezelfde stemming kon zijn als op het voorstel van Bert Bauwelinck. Ik zei dat het toch helemaal niet hetzelfde was om een voorstel om een onafhankelijk orgaan te stemmen dan wel om gewoon elk gemeenteraadslid even kort zijn mening over het gebeurde te laten zeggen. Ze vonden het te lang duren en daarom stelde ik voor het dan maar te verengen tot een vraag, als zij zo eng waren om dit niet mogelijk te maken. Maar mijn vraag ter stemming bleek dan ook weer problemen op te leveren. Dan stak er één na één een aantal mensen hun vinger op die toch hun persoonlijke mening wilden geven. Eerst Roger Troubleyn (cd&v) Zijn antwoord was het college ondersteunend want hij gaf de drogreden aan over het te duur zijn. Nog wat over en weer gepraat door anderen. Chris Vervaet(cd&v) zei dat hij zijn standpunt na de GR persoonlijk aan mij wilde zeggen. Ik zei dat dat goed was maar vroeg waarom dat nu luidop gewoon niet kon. Moeilijk parket weerom. Anne Boeykens wou kwijt dat ze het natuurlijk niet altijd eens is met dingen en vond het spijtig dat zij als cd&v-gemeenteraadsleden geen inspraak gehad hadden. Heidi Bauer besloot met te zeggen dat ze het helemaal eens was met mijn laatste zin: ‘wij willen in geen geval een herhaling van dit soort scenario’s’ Vermeulen vroeg of ik nu nog een stemming wou. Ik zei dat we genoeg gehoord hadden.

Geen opmerkingen: