dinsdag 6 mei 2008

petitie en acties rond fietsroute Temse-Sint-Niklaas (aanvullend groen!-punt op gemeenteraad van april)

Steunt de gemeenteraad de succesvolle petitieactie van Ulrich Smet en de bundeling van krachten van heel wat mensen hier omtrent? Gaat de gemeente het initiatief nemen om zo vlug mogelijk de verschillende gesprekspartners, nl. gemeentebesturen, Vlaams Gewest, Provincies en Fietsersbond samen te brengen om werk te maken van een nieuw fietspad langs spoorlijn 54, Sint-Niklaas-Temse-Bornem ? Aangezien het fietspad voornamelijk op het grondgebied van Temse zal komen te liggen, moet het initiatief ook van Temse zelf uitgaan. De Temsenaars staan er immers ook massaal achter (petitie, actiegroep,Fietsersbond), wat een steun en stimulans betekent voor alle besturen, in het bijzonder voor dat van Temse zelf!

Antwoord van schepen Verbeke( want schepen Vermeiren was er niet wegens pas bevallen): we hebben al 5 brieven geschreven, op die en die data en geen reactie gekregen. Ik heb hem dan prompt enkele tips gegeven: ‘Als brieven schrijven niet helpt, schepen, spreek dan uw cd&v minister Hilde Crevits aan. U bent er goed voor geplaatst. Of, tip 2: verenig u: verenig u met Sint-Niklaas en Bornem, dan heb je die al mee. Ga dan naar de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen en dan samen naar het Vlaams Gewest. Verbeke zei dat ze zelf al gedacht hadden om hun minister aan te spreken. Verbeke zei ook dat dit fietspad veel geld zou kosten. Ik zei dat de Scheldebrug en de loskade ook veel geld kostten en dat er dus aan de fietsers ook wat geld mag besteed worden. Hij zei dat dat geld wel uit verschillende kassen komt. De brug en de loskade komen van het Gewest. Het fietspad zou Temse moeten betalen. Daar wringt blijkbaar het schoentje. Verbeke sloot echter nog niks uit, al toonde hij toch twijfels over de haalbaarheid. We zullen dus met z'n allen sterk moeten blijven lobbyen voor waar wij, fietsers, recht op hebben. De burgemeester (die ook afwezig was) zit ook in de ‘klankbordgroep’ die overlegt ivm het dossier 2e Scheldebrug. Daarom vroeg ik ook om bij Crevits aan te dringen om een alternatief te zoeken voor het gladde houten fietsgedeelte omdat zij in haar antwoord aan Jos Stassen er niet echt een probleem van maakt. Dit is ook beloofd om te doen.

Geen opmerkingen: