dinsdag 6 mei 2008

Antwoord van minister Crevits aan Jos Stassen over de nieuwe Scheldebrug en fietsers

1. De doelstelling bij de opmaak van het referentieontwerp was een zo doordacht en functioneel mogelijke brug te ontwerpen. Vanuit architectonisch, esthetisch en functioneel oogpunt resulteerde dit in een aantal dwingende en richtinggevende bepalingen, onder meer voor het fiets- en voetpad. Voor het fietspad is de minimumbreedte van 3 m bindend, een breedte van 6 m richtinggevend.
Het weerhouden ontwerp voorziet in een gemeenschappelijke voetgangers – en fietserszone van 4,5 m op de brug met een verbreding tot 6 m ter hoogte van de brugpijlers. Bij de aansluiting van de brug naar de landhoofden zijn overgangen voorzien naar 2 maal 3 m met een rechtstreekse aansluiting voor het zacht verkeer met de kade van Temse en het jaagpad op de oever van Bornem door een hellend vlak, terwijl het fietspad ook continu doorloopt langs de N16.

2. De inrichting en bepaling van de fiets- en wandelinfrastructuur op de brug verliep in samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester. Voetgangers en fietsers gebruiken na openstelling van de nieuwe brug een gemeenschappelijke zone, zoals bij de huidige Scheldebrug. De aansluiting van het voet- en fietspad op de brug naar de voet- en fietsroutes langs Temse en Bornemse zijde werd in overleg goedgekeurd door de Provinciale Auditcommissies (PAC) van Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Daarin zetelen ondermeer de provincies, de gemeenten en de afdeling Wegen en Verkeer van het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

3. De bouw van de tweede Scheldebrug is een ‘design and build’-opdracht en werd in al zijn facetten uitgewerkt door de ontwerper, NV Ney & Partners. De ontwerper hield voor het voet- en fietspad rekening met de bindende en richtinggevende eis zoals omschreven in het antwoord op de eerste vraag. Andere instanties, met uitzondering van de Vlaamse Bouwmeester, werden hierbij niet betrokken.

4. De ontwerper koos voor houten planken als bekleding van de passerelle. Dit is een ‘klassieke’ oplossing gebaseerd op voorbeelden van fietsersbruggen over de Tervurenlaan en in Stockel (Brussels Gewest) en ook in Nederland.

5. Opnieuw verwijs ik naar de keuze van de ontwerper om de strook met oog op het comfort voor de zachte weggebruiker vast te leggen op een minimumbreedte van 4,5 m tot lokaal 6 m.

6. Bij de bestaande brug geeft het gecombineerde voet- en fietsverkeer geen aanleiding tot moeilijkheden. Evenmin is dergelijke combinatie een probleem voor het recreatieve en zachte weggebruik op de jaag- en dienstpaden langs rivieren en kanalen. Deze staven het concept voor de nieuwe Scheldebrug.

7. De tweede Scheldebrug tussen Temse en Bornem vormt inderdaad een functionele fietsverbinding. In essentie staan de houten ondergrond en het gemengde karakter die functionele verbinding niet in de weg.

8. Heden is er nog enige discussie met de aannemer en de ontwerper omtrent de garantie van stroefheid van de houten verharding. Wat het gemengde karakter van het fiets- en voetpad betreft, worden geen wijzigingen aan het concept zelf overwogen.

maandag 7 april 2008

Vuil Temse

Tijdens de gemeenteraad van februari diende ik volgend punt in. Ik was niet de enige. Maar liefst de drie oppositiepartijen kwamen met soortgelijke opmerkingen af.

Onze Groen!-leden vragen met aandrang om dit punt nog maar eens te agenderen.
Op heel wat plaatsen biedt Temse een vuile aanblik: August Wautersstraat, St. Amelbergalaan, De Zaat, zijn enkele voorbeelden. Nochtans wordt regelmatig de straatkuiser opgemerkt. Niettegenstaande dat, vindt Groen! dat de gemeente meer moet doen. Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van elke burger om de omgeving proper te houden, maar als iedereen altijd zijn verantwoordelijkheid zou nemen, zouden er geen wetten, regels noch politie en gerecht nodig zijn.
Groen! stelt voor dat de gemeente tenminste sensibiliseert, beboet, met straatverantwoordelijken werkt, zoals onze collega Koen De Bock vorige legislatuur bepleitte en nog meer opkuist, want vuil trekt vuil aan.
Graag uw reactie.
Antwoord van schepen Franky de Graeve:
Deze problematiek kent spijtig genoeg een escalerende tendens
Onze milieu-en groendienst levert nochtans permanente inspanningen:
de veegmachine wordt dagelijks ingezet
de jaarlijkse grootschalige zwerfvuilactie die wordt georganiseerd in maart, met aansluitend hierop de jaarlijkse opkuisacties van diverse milieu-, jeugd-, en andere verenigingen (vzw Ons Streven, vzw Steendorp Leefruimte, WBE Waas en Durme, Sompershoekwijk...)
de plaatsing van drie hondenpoepzakverdelers op gemeentelijk grondgebied, in 2008 zullen er nog zes worden bijgeplaatst op kritieke punten
In het kader van het Mi-Wa'+'-scenario werd een preventie-en sensibiliseringsambtenaar aangeworven.Hij dient uiterlijk tegen 2009 een grootschalige hondenpoep-en zwerfvuilcampagne uit te werken
De wijkagenten leveren ook serieuze inspanningen om misbruiken vast te stellen en hondeneigenaars te berispen
Sensibiliseren en periodiek reinigen volstaat echter niet, repressief optreden tegen zwerfvuil en hondenpoep is absoluut noodzakelijk
Het GAS-reglement zal vermoedelijk in maart/april op de gemeenteraad worden goedgekeurd; het reinhouden van het trottoir voor de woning, het gebruik van hondenpoepzakjes en het buitenzetten van de huisvuilzakken voor de ophaling, zijn zaken die zeker worden gereglementeerd
In samenspraak met de politie zal een samenwerkingsprotocol inzake toezicht en handhaving worden afgesloten
Het reglement van brussel wordt opgevraagd en in de mate van het mogelijke toegepast

donderdag 6 maart 2008

Jos Stassen stelt vragen over Scheldebrug en fietsers aan de ministers Crevits en Van Brempt

28 februari 2008
Schriftelijke vraag van de heer Jos Stassen aan mevrouw Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit betreffende de aanleg van de fiets- en wandelinfrastructuur van de nieuwe Scheldebrug tussen Temse en Bornem.

In april starten de werken voor de tweede Scheldebrug tussen Temse en Bornem. De nieuwe brug zal ook uitgerust worden met een fietspad en een wandelesplanade.

De heer Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV, gaf in Het Nieuwsblad van 24 februari een omschrijving van de fiets- en wandelinfrastructuur van de nieuwe Scheldebrug: “Het fietspad, in beide richtingen, en de wandelesplanade met houten planken is 4,5 tot 6 meter breed. Langs de mooiste wandelboulevard op de Schelde zullen 3 eilandjes met zitbanken een prachtig uitzicht bieden op de Schelde. Zo wordt de wandelesplanade ongetwijfeld een heel sterke toeristische troef en een knooppunt voor vele wandelaars en fietsers.”

Het is uiteraard positief dat aandacht wordt besteed aan de zachte weggebruikers en dat van de overbrugging van de Schelde ook een toeristische troef wordt gemaakt, maar er rijzen toch een aantal vragen.

Voor het fietsverkeer is de brug over de Schelde een belangrijke functionele verbinding, wat betekent dat comfort en snelheid belangrijk zijn. Het aanleggen van het fietspad in houten planken is in sommige omstandigheden een rem op het comfort en de snelheid. Bij regen- of vriesweer zijn houten planken extra glad en gevaarlijk. Een andere ondergrond is dus beter voor de fietsers.
Bovendien zorgt het mengen van fietsers en voetgangers, waarbij het uitdrukkelijk de bedoeling is om een kuieresplanade te bouwen, voor het belemmeren van een vlotte doorstroming van de fietsers en een verhoogde kans op verkeersconflicten tussen voetgangers en fietsers.

Dit zijn twee belangrijke elementen die ervoor zorgen dat de nieuwe brug over de Schelde tussen Temse en Bornem geen goede functionele fietsverbinding is tussen de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen.

Van de minister had ik graag een antwoord bekomen op volgende vragen:
Hoe verloopt het overleg binnen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken voor het bepalen van de inrichting van de fiets- en wandelinfrastuctuur? Welke overlegprocedure ging vooraf aan de definitieve plannen voor de fiets- en wandelinfrastructuur van de tweede Scheldebrug?
Werden de Vlaamse fietsmanager, de Fietsersbond of andere organisaties betrokken bij de plannen voor de aanleg van de fiets- en wandelinfrastructuur op de nieuwe Scheldebrug?
Zo ja, wat was hun houding? Zo nee, waarom gebeurde dit overleg niet?

Wat is het afwegingskader om de ondergrond van een fietspad te bepalen?
Op basis van welke argumenten werd ervoor gekozen om houten planken te gebruiken als ondergrond voor het fietspad?
Op welke basis werd de breedte van de fiets- en wandelinfrastructuur vastgesteld? Welke elementen verklaren het verschil in breedte, van 4,5 tot 6 meter?
Op basis van welke argumenten werd gekozen om het fiets- en voetgangersverkeer te mengen op de tweede Scheldebrug?

Is de minister van mening dat de tweede Scheldebrug tussen Temse en Bornem een functionele fietsverbinding is? Beschouwt de minister de houten ondergrond en het gemengde karakter van het fiets- en wandelverkeer compatibel met de vereisten voor een functionele fietsverbinding?

Gladde nieuwe Scheldebrug?

26 februari 2008
Groen! uit kritiek op Houten wandelesplanade voor Scheldebrug

Gemeenteraadslid Nicole Van der Vieren (Groen!) vindt houten planken niet geschikt als ondergrond voor het fietspad en de wandelesplanade die op de nieuwe Scheldebrug komen. Volgens de partij is er kans op valpartijen.
TEMSE
"Volgens de bouwheer worden het dubbelrichtingfietspad en de wandelesplanade 4,5 tot 6 meter breed", zegt Nicole Van der Vieren. "De ondergrond zal bestaan uit houten planken. Nog volgens de bouwheer zullen de drie eilandjes met zitbanken op de brug een prachtig uitzicht bieden op de Schelde en wordt de wandelesplanade een sterke toeristische troef. Ik vind de keuze voor een houten vloer echter bijzonder ongelukkig. Volgens de fietsersbond zijn natte houten planken levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Bij vriestemperaturen kun je het op hout helemaal vergeten. Daar kan men in Sint-Niklaas van meespreken. Daar is de houten wandelweg op de markt ook al beplakt met een antisliplaag. Ik hoop dat de gemeente Temse een goede verzekeringspolis afsluit."
Burgemeester Luc De Ryck (CD&V) erkent het door Nicole Van der Vieren aangekaarte probleem. "Het is de verzekering van de bouwheer, de afdeling Waterwegen en Zeekanaal, die zal moeten tussenbeide komen bij ongevallen, maar de fietsersbond heeft wel gelijk", zegt de Temsese burgemeester. "Op dit moment wordt besproken hoe het probleem kan worden opgelost. Via de klankbordgroep worden wij van die gesprekken op de hoogte gehouden."
GeNo (uit ‘Gazet Van Antwerpen’)

Temsebrug
TEMSE - Gemeenteraadslid Nicole Van der Vieren (Groen!) vindt houten planken niet geschikt als ondergrond voor het fietspad en de wandelesplanade die op de nieuwe Temsebrug komen. Ze vreest voor valpartijen. 'Volgens de Fietsersbond zijn natte houten planken levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Bij vriestemperaturen kun je het op hout helemaal vergeten. Ik hoop dat de gemeente Temse een goede verzekeringspolis afsluit.' Burgemeester Luc De Ryck (CD&V) erkent het probleem: 'De verzekering van de bouwheer, de afdeling Waterwegen en Zeekanaal, zal opdraaien voor de kosten. Momenteel wordt besproken hoe het probleem kan worden opgelost.' (dhs) uit ‘Het Nieuwsblad’