donderdag 27 september 2007

gemeenteraad van 24 september

In deze gemeenteraad nam schepen Cordeel afscheid. Wim Van Rossen volgt hem op. Van Marc Cordeel onthoud ik volgende uitspraak uit de krant van 15 september:
'De gemeenteraad is een vorm van toneel. Daar worden de beleidslijnen niet uitgezet. Dat gebeurt in het schepencollege. Daar gaat het debat er heel anders aan toe. Het valt me trouwens op dat de belangrijke beslissingen door steeds minder mensen worden genomen. En die moeten ze dan gaan verdedigen bij hun achterban.'
Blijkbaar durft de ex-schepen nu wat openlijker praten. Daarbij wordt bevestigd wat we al vreesden. Dit is helemaal geen goeie zaak voor de democratie en een aanfluiting van het werk en de visie van de gemeenteraadsleden die elk toch de mening van een deel van de bevolking verwoorden.

Punten op aanvaag door Groen! aan de agenda toegevoegd:

Groene waterbus gevraagd

In de kranten lazen wij dat de universiteit van Gent rond de tafel gezeten heeft met de gemeentebesturen van Temse en omliggende Scheldegemeenten. Zij lichtten een haalbaar groen waterbusproject toe dat mogelijk maakt dat mensen vanuit Temse naar Antwerpen kunnen varen met een boot die op groene energie vaart, goedkoop en comfortabel is en (brom)fietsen kan meenemen.
Onze burgemeester liet zich al positief uit over dit voorstel. De unief verwacht zo vlug mogelijk een officieel antwoord van de gemeentebesturen.
Groen! is natuurlijk voorstander van dit project en hoopt dat Temse en de anderen gemeenten hun medewerking zullen verlenen.
Graag het officieel standpunt van het college.

De burgemeester kon kort zijn en antwoordde JA.

Gevaarlijke fietsknelpunten vragen een oplossing

AKT, het Actiecomité Kaai Temse, voerde op 2 september actie. Onze collega Bert Bauwelinck en ikzelf, andere Temsenaren en zowat alle fietsers en voetgangers die we op onze weg tegenkwamen, steunden dit initiatief. Onveiligheid voor fietsers en voetgangers is helaas een van de zwakke punten van onze gemeente.Collega’s van CD&V en Open VLD uit de deelgemeenten hebben hier ook al op gewezen. De seniorenraad stak een oplossing voor de slechte situatie ook al in haar eisenpakket. Kortom, er moet dringend iets gedaan worden aan de veiligheid voor fietsers en voetgangers.
Wat is het college hier rond van plan?
Willen de schepenen van verkeer en toerisme de 12 knelpunten die AKT formuleerde overlopen en zeggen wat ze er wanneer mee van plan zijn, a.u.b.?

Schepen Vermeiren antwoordde:

1. Dijkpad achter Belgomine
Een tijdelijke situatie. In het kader van het project tweede Scheldebrug van het Vlaamse Gewest wordt het dijkpad verlegd. Fietsers worden omgelegd via Kasteelstraat, Fonteinstraat en Philemon Haumanpad of Lange Dreef.

2. Uitgang Belgomine
In het kader van het project tweede Scheldebrug van het Vlaams Gewest wordt een nieuwe ontsluitingsweg voorzien: hij verbindt de kaai stroomafwaarts de Scheldebrug rechtstreeks met het Stationsplein, zodat de vrachtwagens niet langer langs de Wilfordkaai moeten rijden.

3. Fietsverkeer Wilfordkaai-Steendorp
Een tijdelijke situatie, gevolg van de verlegging van het dijkpad (zie punt 1). Op korte termijn wordt het kruispunt Kasteelstraat/Consciencestraat/Ph. Haumanstraat geherstructureerd en veiliger gemaakt (aanleg rondpunt).

4. Kasteelstraat
De Kasteelstraat biedt structureel weinig mogelijkheden. Er kan geen bijkomende ruimte gecreëerd worden voor de fietsers: de voetpaden en parkeergelegeheden kunnen niet versmald of verwijderd worden. Wie wil, kan gebruikmaken van een alternatieve fietsroutevia de Wilfordkaai.

5. Vrachtwagenroute en fietsroute door centrum
Door de herlocalisering van het havenbedrijf en de aanleg van de bijhorende ontsluitingsweg zal het vrachtverkeer niet langer genoodzaakt zijn om langs het centrum te rijden. Het vrachtverkeer wordt via de Parklaan en de Krijgsbaan naar de N16 geleid. Bij de actualisering van het Mobiliteitsplan zal de haalbaarheid van een lussenplan (eenrichtingsverkeer in centrumstraten) worden nagegaan. De eventuele invoering van een lussensysteem biedt ook potenties en ruimte voor het fietsverkeer.

6. Kruispunt N16/Hoogkamerstraat
De aanpassingswerken aan het kruispunt N16/Hoogkamerstraat vangen aan op 8 oktober. Fietsers blijven gebruik maken van de bestaande lichtengeregelde oversteek over de N16. Omwille van de sociale veiligheid vinden alle mobiliteitspartners de aanleg van fietstunnels geen geschikte oplossing. Op langere termijn pleit het gemeentebestuur voor de aanleg van een tunnel met bovengrondse rotonde als verkeersveilige oplossing.

7. Kruispunt N16/Doornstraat/Gasthuisstraat
In februari 2008 wordt gestart met de herinrichting van dit kruispunt. Fietsers blijven ook hier gebruik maken van de bestaande lichtengeregelde fietsoversteek over de N16.

8. Fietspaden langs N16
De N16 is gecategoriseerd alsPrimaire Weg Type I. Als dusdanig is fietsverkeer langsheen aanliggende fietspaden verboden. Tussen de scheldebrug en het kruispunt N16/Doornstraat/Gasthuisstraat worden fietsers langsheen de N16 geweerd. Er wordt een alternatieve fietsroute doorheen het centrum bewegwijzerd. Op de vrijliggende fietspaden tussen het kruispunt N16/Doornstraat/Gasthuisstraat en N16/Hoogkamerstraat blijft fietsverkeer mogelijk.

9. Kruispunt N16/Krijgsbaan
Dit kruispunt werd geselecteerd door TV3V als een gevaarlijk kruispunt. Het is de bedoeling het te voorzien van verkeerslichten. Een concrete timing voor de uitvoering is nog niet bekend.

10. Kruispunt Parklaan/Krijgsbaan
Aan dit kruispunt zijn voorlopig geen ingrepen gepland. Het fietsverkeer in de Parklaan is vrij beperkt. Alternatieve fietsroutes naar de Krijgsbaan zijn mogelijk via de lichtengeregelde kruispunten Sint-Jorisstraat en (in de toekomst) Viaduct.

11. Kruispunt Krijgsbaan/Sint-Jorisstraat/Prinsenlaan
Ook de herinrichting van dit kruispunt is voorzien (wellicht al in 2008), wat de verkeersveiligheid van de fietsers zal ten goede komen.

12.Aansluiting ontsluitingsweg t.h.v. station Parklaan
De ontsluitingsweg m.b.t. de havenactiviteiten mondt uit aan de Parklaan t.h.v. het station. De lijnbussen zullen in de nabije toekomst - na aanlag van een rotonde t.h.v. het kruispunt Kasteelstraat/Consciencestraat/Ph. Haumanstraat (zie punt 3)- halt houden aan de voorzijde van het station.Het is de intentie van het gemeentebestuur om n.a.v. deze wijzigingen de volledige stationsomgeving her in te richten.

Voila, een hele boterham. Denk er het jouwe maar van. Opvallend is dat de fietsers niet bepaald verwend worden en vaak zullen moeten omrijden, wat niet stimulerend werkt. Wordt vervolgd.

gemeenteberichten zonder reclame

We vernemen dat heel wat mensen zich storen aan het feit dat de gemeenteberichten wekelijks in een reclameblad verschijnen waarin vaak ook nog andere reclamefolders zitten. De stickers ‘geen reclame in mijn bus’ treffen we dan ook vaak aan. Kan de gemeente haar informatie op een andere manier laten verschijnen dan in een reclameblad want op deze manier heeft de burger geen keuze en moet hij wel reclame slikken.

De burgemeester antwoordt dat de huidige werkwijze de beste is op vlak van snelheid en efficiëntie, geknipt op maat van Temse en goedkoop. Hij vond het onnodig een oplossing te zoeken voor een klein aantal mensen, terwijl de grote meerderheid van de bevolking dit wel goed vindt.

Geen opmerkingen: