zondag 23 september 2007

eerste gemeenteraad na de vakantie

De vakantie was relaxed, samen met de kinderen leuke dingen doen, zonder uurwerk aan.
Dan komt de eerste gemeenteraad na de vakantie er weer aan. Als vertegenwoordiger van Groen!Temse, voegde ik volgende punten toe aan de agenda:

milieuvergunningsaanvraag transportbedrijf op site 'De Zaat'

Samen met Elke (Gyselinck) het dossier van de milieuvegunningsaanvraag klasse 2 van transportbedrijf Stevens-April gaan inkijken.Het bedrijf wil zich op site 'De Zaat' vestigen. We zijn licht geshockeerd.Een transportbedrijf op De Zaat! Iedereen uit de gemeenteraad was het er altijd over eens dat De Zaat een problematische ontsluiting heeft. De site zal 4 uitgangen krijgen:
1.uitgang Markt (het verkeer moet verder door Temse centrum)
2.uitgang Leie (het verkeer moet langs de Hoogkamerstraat die nu al last heeft van veel, vaak te snel verkeer)
3.uitgang Cauwerburg (het verkeer moet langs de as Huis ten Halven, B.A.Heymanstraat, Legen Heirweg en Duivenhoek, een woonas met stukken ontbrekend fietspad en rond punt, gevaarlijk voor dodehoekongevallen)
4.uitgang tegenover Waesmeer (idem)
Bovendien komt er een openluchtwerkplaats waar betonplaten zullen bewerkt worden vlak naast en achter Esdreef en Cauwerburg.
De bedrijfsleider nodigde me vriendelijk uit voor een bezoekje, zodat hij zijn aanvraag beter kon toelichten. Hij verzekerde me dat het allemaal best zou meevallen, want dat de 15 vrachtwagens 's morgens wegrijden en 's namiddags pas terugkeren.De werkplaats zou occasionaal gebruikt worden omdat de meeste bewerkingen op de werf zelf gebeuren. Het was een angenaam en verhelderend bezoek, maar... waar wil het gemeentebestuur met 'De Zaat' naartoe? Hoeveel vrachtwagenbewegingen wil zij in totaal toelaten? Het begint met 30 per dag, maar waar eindigt het ? Als je een bedrijf met zwaar transport (vaak met opschrift: uitzonderlijk vervoer!) toelaat, schep je dan geen gevaarlijk precedent?
De gemeenteraad luisterde aandachtig naar mijn uiteenzetting en de burgemeester besloot met te zeggen dat dit geen transportbedrijf in de eigenlijke betekenis an het woord is en dat ze een vergunning pas zullen weigeren als het om honderden vrachtwagens per dag gaat.
Om 200 of 900? En hoeveel bedrijven met minder zwaar verkeer willen ze toelaten? Tel alles op en aan hoeveel kom je dan? De Zaat zou voor de helft woonzone en voor de helft KMO-zone worden. Zwaar verkeer hoort hier niet thuis. TTS is dan een beter alternatief, want er is geen bewoning in de buurt en het ligt vlakbij de N16.

Tunnel Eigenlo, doortrekking Ring Sint-Niklaas en de leefbaarheid van de buurt

De bewoners van Eigenlo zijn bezorgd om hun leefomgeving als er een tunnel onder de spoorweg in hun straat komt en de Ring van Sint-Niklaas in hun onmiddellijke buurt zal doorgetrokken worden. Zij vrezen voor lawaai, vervuiling en waardevermindering van hun leefomgeving door het vele verkeer dat dan in hun buurt zal voorbij komen. Sommige mensen zullen zelfs onteigend worden. Nu is Eigenlo een relatief rustige straat met velden achter de tuinen. De buurt is ongerust en gaf een petitie af aan de burgemeesters van Temse en Sint-Niklaas. Die zouden de situatie aankaarten in de vergaderingen die deze ingrijpende werken voorbereiden en plannen. Concreet vraagt de buurt dat de tunnel zo lang mogelijk ondergronds blijft om het geluid te dempen en dan de Ring en de aansluiting op de E17 zo dicht mogelijk tegen het spoor komen. Een groene dijk of geluidsschermen zouden de overlast van het voorbijrazende verkeer moeten beperken en de beschermde Barbierbeek zou natuurlijk ook moeten blijven omdat zij ook een groene buffer vormt.
Groen! Temse steunt deze redelijke vragen van de buurt en vraagt het college naar een officieel standpunt.
Is er na het afgeven van de petitie al overleg geweest tussen beide burgemeesters en/of met het Vlaams Gewest?
Op welke manier zullen wij als gemeenteraadsleden dit dossier verder kunnen volgen en hoe zal de buurt dit kunnen doen?
De schepen van verkeer antwoordt dat er een brief vertrekt naar de buurt waarin gezegd wordt dat er aan hun vragen tegemoet gekomen wordt. Zij zullen ook verder op de hoogte gehouden worden.
De gemeenteraadsleden zullen in de commissies het verloop van het dossier kunnen volgen.


Afspraken vrachtverkeer met bedrijven: theorie of praktijk?

Uit het actieplan van het mobiliteitsplan Temse: punt 2.8.4.1 Convenant vrachtverkeer met bedrijven:
Voor de verschillende bedrijven op de Boelwerf zullen afspraken opgesteld worden tussen het bedrijf en de gemeente onder de vorm van een convenant (eventueel in de bijzondere voorwaarden van de milieuvergunning – wordt onderzocht door gemeente) waarin de te volgen routes voor leveranciers (zwaar vervoer) vastgelegd worden. Afspraken kunnen eveneens gemaakt worden met bedrijven waarvan het vrachtverkeer door woonkernen rijdt, zoals Belgomine.
Ook in de beleidsverklaring van deze legislatuur staat dat het doorgaand zwaar verkeer uit het centrum moet geweerd worden.
Welke afspraken zijn er nu met welke bedrijven gemaakt, vijf jaar na ondertekening van het mobiliteitsplan?
De schepen van verkeer antwoordt dat het mobiliteitsplan aan herziening toe is en dat aangehaald punt zou kunnen geschrapt worden!
Da's wel makkelijk!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

"Anders Gaan Leven" werkt bij mij nog steeds zeer inspirerend. Ik denk dan aan anders genieten, anders werken, anders wonen, anders met elkaar omgaan, anders consumeren, ...heel vele "anders". Maar eigenlijk willen we meer "Beter" dan Anders" Want "anders" zonder doel, daar is ook niks aan he? Van A-GaLev naar B-GeLev dus? Benieuwd wat C tot en met Z zou opleveren?

Anoniem zei

Proficiat Nicole,je blog geeft ons een groter gevoel van betrokkenheid bij de gemeente.Naast oprechte felicitaties een klein vraagje.
Zouden we het gevoelige oor van onszelf en onze kindje ook niet kunnen beschermen tegen het snerpende lawaai van die kleine knetterende brommertjes met hun stinkende uitlaat?

Nicole Van der Vieren zei

Lawaaierige en stinkende brommertjes zijn inderdaad erg hinderlijk en schadelijk. Ik vraag in de eerstvolgende politieraad of de politie hier extra aandacht aan zou willen besteden door meer controles.