dinsdag 28 oktober 2008

uit de gemeenteraad van 27 oktober 2008

Volgende punten voegde Groen! toe aan de gemeenteraadsagenda:

enquêtes schoolomgevingen en fietspaden: opvolging
‘Het Nieuwsblad’ hield de afgelopen maanden 2 interessante enquêtes: een over de fietspaden in de gemeenten en een over de veiligheid in schoolomgevingen. De resultaten van de eerste hebben we overlopen in de verkeerscommissie. Die van de tweede nog niet. Daarom mijn vraag om ze beide te agenderen voor de volgende verkeerscommissie: de eerste om te overlopen wat er nu allemaal al aangepast is en wat nog in de ‘pipeline’ zit. De tweede om de reactie van het college op deze enquête te vernemen. We kunnen er dan ook de studie 'zones 30 in schoolomgevingen' in 2002 door Trafficonsult gemaakt, naast leggen om te zien welke voorstellen uit die studie nog kunnen gerealiseerd worden.
ANTWOORD : o.k., doen we.

Wat betreft de Hollebeekscholen, is er vanuit verschillende hoeken (Fietsersbond, school, ouders) vraag om het eenrichtingssysteem omwille van de omleiding, ook te behouden na de werken op de Krijgsbaan. De enkelrichting wordt als veel rustiger en veiliger beschouwd dan de ‘oude’ situatie met dubbelrichtingsverkeer. Dat veroorzaakte plaatsgebrek voor zowel auto’s als fietsers omdat er ook altijd auto’s geparkeerd zijn en de straat hiervoor te smal is. Gaat het college op deze vraag in?
ANTWOORD: Ja, na de werken op de Krijgsbaan zal de omleiding nog 1 maand bij wijze van proef verlengd worden. Dan zal dit geëvalueerd worden.

Wat betreft de Freinetschool, is het gevaarlijk ter hoogte van de oversteekplaats aan de frituur op de B.A.Heymanstraat. Door voetgangers bedienbare verkeerslichten kunnen daar bijvoorbeeld een oplossing zijn.
ANTWOORD: Ja, dit zal bekeken worden met eventueel nog bijkomende maatregelen.

Nog een gevaarlijk punt dat buiten de enquêtes valt (maar er wel mee te maken heeft omdat het op een schoolroute ligt en over fietspaden gaat) en eenvoudig op te lossen is, is het volgende: Op Eigenlo, aan het kruispunt met Doornstraat-Beeldstraat, is er geen zichtbare overgang tussen de fietsstrook van het rond punt en het fietspad van Eigenlo. Hierdoor moeten de fietsers even de rijbaan op. Op een plaats waar automobilisten het niet verwachten, moeten zij vlak voor die voertuigen de baan op. Dit is natuurlijk gevaarlijk omdat ze dan kunnen aangereden worden. Een eenvoudige oplossing is die overgang duidelijk maken door verf en een waarschuwingsbord, bijvoorbeeld…in afwachting van de heraanleg van Eigenlo, naar het voorbeeld van Velle.
ANTWOORD: Ja, we zullen een fietssuggestiestrookje aanbrengen op die plaats.


Duurzaam naar school

Op 1 september 2008 ging in 76 Vlaamse gemeenten het concept ‘Duurzaam naar School’ van start. Met ‘Duurzaam naar School’ wil de Vlaamse regering meer aandacht besteden aan de invulling van het traject dat kleuters en leerlingen lager onderwijs dagelijks afleggen richting school. Uitgangspunt van ‘Duurzaam Naar School’ is de totaalaanpak van het woon - schoolverkeer, vertrekkende vanuit het STOP-principe. De beschikbare middelen worden in eerste instantie besteed aan initiatieven rond de zachte weggebruiker in het woon-schoolverkeer. Aanvullend kunnen gemeenten in een tweede stap middelen krijgen voor de organisatie van netoverschrijdend leerlingenvervoer. Meer informatie over ‘Duurzaam naar School’ vind je u op www.ond.vlaanderen.be/leerlingenvervoer/duurzaam.
Op 29 september 2008 opende de 2de instapperiode. Tot 19 december krijgen gemeentene de mogelijkheid om mee te stappen in het concept en uw aanvraag voor deelname aan ‘Duurzaam naar School’ in te dienen. Indien de gemeente beslist om in te stappen in het concept ‘Duurzaam naar School’, kan zij voor initiatieven met betrekking tot de zachte weggebruiker in het woon - schoolverkeer (leerlingenvervoer niet inbegrepen) van de Vlaamse overheid subsidies ontvangen. Het bedrag is berekend op basis van het aantal leerlingen basisonderwijs met domicilie op het grondgebied van de gemeente.
Doet Temse hieraan mee?
ANTWOORD: Ja, Temse doet hieraan mee. We hebben alle scholen gecontacteerd en ze zijn allemaal enthousiast.

Geen opmerkingen: