zondag 1 april 2012

Milieuvergunningsaanvraag Interbeton (Groen punt op aanvraag gemeenteraad 30 januari 2012)

Interbeton heeft een verlenging van haar milieuvergunning gevraagd voor 20 jaar. Op de hoorzitting van 11 januari waren veel buren afgekomen. Zij hebben hun klachten geformuleerd en hebben die ook nog eens officieel in bezwaarschriften overgemaakt.

De klachten zijn al jaren dezelfde:

Stof-, geluids-, verkeers-, en milieuhinder.

De stofhinder die een betoncentrale veroorzaakt is ongekend. Interbeton moest een volwaardige sproei-installatie plaatsen om de stofhinder te beperken. Maar een dergelijke installatie is nog steeds niet geplaatst. Het stof plakt op auto’s, ramen, deuren, gevels,…en wordt ingeademd door de buurtbewoners.

De oprit van Interbeton reinigen gebeurt zo goed als nooit waardoor vrachtwagens het stof en zand in de straat tot op het kruispunt open rijden.

De wet bepaalt dat elke lading degelijk afgedekt en beveiligd moet zijn, maar geen enkele leverancier van Interbeton sluit de laadbak van zijn vrachtwagen af met het zeil dat nochtans bij de meeste vrachtwagens zichtbaar aanwezig en wettelijk verplicht is. Het stof en zand waait uit de laadbak.

Lawaai: nog altijd slaan de kleppen van de laadbakken van de leveranciers luid dicht, zodat de hele buurt wordt opgeschrikt. De geluiden van de perslucht, het lawaai van de tientallen vrachtwagens en betonmixers die dagelijks passeren,… het draagt allemaal bij tot een te grote overlast aan lawaai. Het veelvuldige werken tijdens de nacht zorgt voor een gestoorde nachtrust van de omwonenden.

Verkeer: de toegang tot Interbeton is problematisch. Meteen na de hoek van het bijzonder drukke kruispunt Doornstraat/N16 moeten dagelijks tientallen tientonners en betonmixers een bocht maken om de oprit op te rijden. Hierbij blokkeren ze continu de doorstroming van het verkeer. Komende van het bedrijf gooien de chauffeurs met hun zware vrachtwagens zich voortdurend onvervaard tussen de file die aan het verkeerslicht staat. Iedereen moet wijken voor het ‘zware materiaal’ met zeer onveilige verkeerstoestanden als gevolg. Wat als daar nog eens honderden voertuigen van de geplande nieuwe verkaveling Doornwijk bij komen?

Milieu: Er is nog steeds niets gedaan door Interbeton aan het creëren van een dichte groenzone. Er werden enkel een soort van ‘muren’ opgetrokken. De bergen zand en gesteente tornen hier bovenuit. Dit heeft dus geen nut. Interbeton gebruikt dagelijks ook ongekende hoeveelheden water . De waterputten van bewoners staan droog, bomen gaan kapot, milieuvriendelijke installaties die door burgers geplaatst zijn om met grondwater o.a. het toilet te spoelen, kunnen niet gebruikt worden wegens gebrek aan water.

Landbouwers van omliggende akkers van Interbeton zeggen dat het gras van die akkers niet gesmaakt wordt door hun dieren.

Verder is de buurt erg verbaasd dat het gemeentebestuur van Temse wel aan de zijde van zijn bewoners staat als het gaat over de inplanting van milieuvriendelijke windmolens in de buurt van Velle, maar dat het bestuur zijn kop in het zand steekt bij de klachten over Interbeton.

De vertegenwoordigers van het bedrijf lichtten op de hoorzitting de maatregelen toe die zij al hebben genomen. Het viel me op dat het dankzij de druk van de buurt is dat er al enkele kleine dingen zijn verbeterd. Aan de andere kant viel het me ook op dat het vaak goedkope, eenvoudige dingen zijn die het bedrijf al veel langer had kunnen aanpassen. Eén voorbeeld is het wegwerken van een deuk in het wegdek van hun oprit waardoor het lawaai verminderd is.

De milieufunctionaris en schepen zegden op hun beurt dat zij in de loop der jaren vaak gecommuniceerd hebben met het bedrijf omtrent de problemen.

Groen neemt de klachten van de buurt ernstig en betreurt dat de situatie hier nog altijd een aanzienlijke vermindering van de levenskwaliteit van de omwonenden betekent.

Daarom vragen wij dat de gemeente het nodige doet om de naleving van de huidige milieuvergunning af te dwingen. In haar advies aan de provincie willen wij dat in de voorwaarden nog meer rekening gehouden wordt met de buurt en dat er vooral ook gecontroleerd en bij overtreding gesanctioneerd wordt.

Antwoord:

Het gaat hier inderdaad over een uitbreiding van de gronden.

Interbeton heeft reeds volgende maatregelen genomen:

aankoop van een nieuwe wiellader

wegnemen van het storend geluid bij het achteruitrijden

plaatsing van een nieuwe muur van 7 m

wegnemen van een volledige transportband

effening van het wegdek

plaatsing van een sproei-installatie

reinigen van de site en toegang tot het bedrijf, minimaal twee keer per week

Het college heeft de milieuvergunningsaanvraag voor de verdere exploitatie van het bedrijf GUNSTIG geadviseerd, MITS aan een aantal bijzondere voorwaarden wordt tegemoetgekomen, o.m. wat betreft de stof-en slijkhinder (punt 21 van het advies): teneinde stof-en slijkhinder tegen te gaan, dient de exploitant een studie te laten uitvoeren door een bevoegd deskundige, erkend in de discipline lucht (stofverspreiding), teneinde een evaluatie te maken in functie van de klachten van de buurtbewoners inzake de verspreiding van cement, zand-en stofdeeltjes afkomstig van de betoncentrale in de omgeving rondom de inrichting. De deskundige dient op basis van dit rapport een voorstel tot het realiseren van remediërende maatregelen te formuleren, gekoppeld aan een tijdspad voor de uitvoering van de saneringswerken. Er is grote bereidheid van het bedrijf om deze hinder te beperken.

Reglematig overleg met de firma heeft resultaat opgeleverd, in die zin dat reeds veel werd ondernomen om de geluidshinder te beperken. Het gemeentebestuur zal het dossier nauwgezet opvolgen. Een Vlarem klasse 1 bedrijf gaat nu eenmaal gepaard met hinder, maar het college wil deze zo draaglijk mogelijk maken voor de buurt. Het bedrijf valt onder het rechtstreeks toezicht van de inspectie van het ministerie.

Onlangs heeft de provincie deze milieuvergunningsaanvraag goedgekeurd.

Geen opmerkingen: