donderdag 6 december 2007

Groen!e punten op aanvraag op de gemeenteraad van 26 november 2007

Zebrapad aan verplaatste bushalte Gasthuisstraat
Is het mogelijk een zebrapad aan te brengen aan de verplaatste bushalte van de Gasthuisstraat, ter hoogte van het kerkhof, a.u.b.?
Er ligt nog altijd een zebrapad aan de vorige bushalte, dichtbij de bloemenwinkel, maar in de praktijk betekent dit zebrapad een hele omweg voor heel wat busgebruikers uit de omliggende wijken.
Er is dus nood aan een nieuw zebrapad, temeer omdat auto’s meestal veel snelheid hebben in dit deel van deze straat en busgebruikers wel eens gehaast zijn om de bus te halen. Misschien moet deze oversteekplaats daarbij ook extra geaccentueerd worden.
Tegen wanneer zou dit kunnen?
ANTWOORD: Men gaat dit zo snel mogelijk uitvoeren.

Niet altijd antwoord op meldingskaarten
Wij stellen vast dat er door de gemeente niet altijd gereageerd en/of geantwoord wordt op klachten of opmerkingen die inwoners indienen via bijvoorbeeld een meldingskaart.
Het gebeurt soms wel dat deze mensen dan toch antwoord krijgen op het moment dat een of ander gemeenteraadslid deze klacht als punt op aanvraag heeft ingediend voor een gemeenteraad.
Vindt het college dit een correcte manier van handelen?
Is het college van plan vanaf nu binnen 2 tot 3 weken een schriftelijk antwoord aan de betrokkene te bezorgen?
REACTIE: Deze opmerking vond de burgemeester duidelijk niet leuk. Hij zei dat de bevoegde ambtenaar wel degelijk alle meldingskaarten opvolgt. Dat geloof ik best. Maar of de 'politiek', het schepencollege dus, deze klachten ernstig neemt en dus een snelle oplossing biedt, is een andere zaak. Tegen mij hebben verschillende mensen gezegd dat er geen antwoord kwam op hun klacht. Ook andere gemeenteraadsleden hebben me gezegd dat zij soms tegen een muur botsen wat behandeling van klachten van mensen betreft. Zet een gemeenteraadslid de klacht dan op de agenda van de gemeenteraad, dan krijgt de klachtindiener meestal ook ineens zijn of haar antwoord. Door deze opmerking hoop ik dat vanaf nu klachten gaan beantwoord worden binnen 2 tot 3 weken. Men moet daarom nog niet met de oplossing klaar staan, want dat kan in sommige gevallen ook niet op zo'n korte termijn, daarin heeft de burgemeester natuurlijk gelijk. Maar wat wel kan is een beleefd antwoord dat de klacht zal behandeld worden en de vermoedelijke termijn waarin. Als dat niet kan, schaft men de meldingskaarten maar beter af.

Duurzame oplossing voor uitrit GB Cauwerburg:
Grootwarenhuis GB gaat verhuizen naar site ‘De Zaat’.
Is dit geen goed moment om voorgoed komaf te maken met de problemen die momenteel veroorzaakt worden door in-en uitrijdende vrachtwagens aan de achteringang van het magazijn?
De problemen zijn gekend: de buren worden vaak ’s ochtends gewekt door lawaai van draaiende motoren, lossen van goederen en vrachtwagens die tegen hun huis rijden en het beschadigen.
Daarenboven vormen de in-en uitrijdende vrachtwagens obstakels en dus gevaren op de rijbaan en het fietspad, die zij volledig moeten dwarsen om achteruit de oprit op te kunnen. Deze as is al druk, er ligt een schooluitgang vlakbij de oprit en deze weg zal in de nabije toekomst ook meer en meer als ontsluitingsweg van ‘De Zaat’ fungeren. Het is dus geen overbodige luxe om ervoor te zorgen dat deze toestand verleden tijd wordt omwille van de leefbaarheid en de veiligheid van omwonenden en weggebruikers. De verhuis van de GB lijkt me hiervoor het geschikte moment bij uitstek.
Graag uw reactie.
REACTIE: Ook dit punt wou de burgemeester maar liefst zo sel mogelijk afhandelen. Hij haastte zich om te zeggen dat dit om een burgerlijke zaak gaat in een burgelijke rechtbank. Het feit dat ik er op wees dat deze oprit voor een stuk over de openbare weg loopt, waar de gemeente dus bevoegd is, wimpelde hij af door te zeggen dat er ten gepasten tijde een duurzame oplossing zal gezocht worden. Nu weet men nog niet wat er na de GB zal komen op die plaats en dus ook niet welke maatregelen er moeten genomen worden. Met deze interpellatie wou ik weer eens dit jaren aanslepende probleem op de agenda zetten met de bedoeling dat dit eens en voor altijd opgelost wordt. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: