Groen! Temse:"Nieuwe loskade, veel geld voor gegarandeerde hinder."
Geschreven door Administrator
19 Mei 2008 om 16:49
TEMSE - Op 5 maart opende minister-president Peeters de nieuwe loskade van Belgomine aan de Schelde in Temse. Volgens Nicole Van der Vieren en Jos Stassen van Groen! maken heel wat buurtbewoners zich echter zorgen over de extra hinder die de loskade en het gegenereerde verkeer zal veroorzaken en de mogelijke aantasting van de open groene ruimte.
Jos Stassen, Vlaams volksvertegenwoordiger voor Groen! vroeg uitleg aan minister van Openbare Werken Crevits (CD&V).Hilde Crevits:"De nieuwe loskade past in het totaalproject ‘Tweede Scheldebrug’. Aan de kaaimuren hangt een prijskaartje van 4.080.178 euro, exclusief btw. De Vlaamse overheid staat in voor 80% van dit bedrag, wat kan volgens het door de Europese Commissie goedgekeurde concept voor het bouwen van kaaimuren. Om de geplande ontsluitingsweg parallel aan de N16 mogelijk te maken, heeft de Vlaamse overheid de oude pottenbakkerij onteigend voor 1.830.000 euro. Voor de aanleg van de ontsluitingsweg zelf zal nog eens 1.093.174 betaald moeten worden, eveneens door de Vlaamse overheid. Als voorwaarde om 80% van de kosten van de kaaimuren te laten betalen door de overheid, vraagt de Europese Commissie een trafiekgarantie. Voor de loskade in Temse gaat het over 340.000 ton per jaar!
Jos Stassen: "Dat betekent dat per jaar minstens 340.000 ton van de kade een weg moet vinden naar andere oorden. Dat zal vooral met wegtransport gebeuren. Want uit het antwoord van minister Crevits blijkt dat in de mobiliteitsstudie de alternatieven spoor en binnenvaart slechts beperkt werden bekeken, aangezien deze vervoersmodi, gelet op de ligging van het bedrijf en de aard van de transporten, slechts beperkte mogelijkheden hebben. Dus het transport zal met vrachtwagens moeten gebeuren – nu door het dorp en later over de nieuwe ontsluitingsweg –, onder meer omdat de kade in feite niet op de juiste meest geschikte plaats ligt".
Ook op de vraag waarom voor de loskade dan die plaats gekozen werd geeft minister Crevits antwoord:"De keuze van de nieuwe locatie lag voor de hand. Zij is gesitueerd binnen de daartoe voorziene bestemmingszone, (industriegebied nvdr.), in concessie gegeven aan het betrokken bedrijf."
Groen!-raadslid Nicole Van der Vieren (foto) noemt het eenvoudige Vlaamse logica: "Als een bedrijf van locatie moet veranderen omwille van de bouw van de tweede Scheldebrug en een eindje verder ligt een stuk industriegrond dat toevallig al in concessie is van het betrokken bedrijf, lijkt alles beklonken. De overheid investeert zwaar om de nieuwe kaaimuren en de ontsluitingsweg te bouwen, zonder ernstig te beoordelen of de nieuwe locatie wel ideaal is met betrekking tot de hinder voor de omgeving en de mogelijkheden van de verschillende vervoersmodi . Dat de Europese voorwaarde (trafiekgarantie) om deze overheidsinvestering mogelijk te maken de effecten op de omgeving nog vergroot, lijkt ondergeschikt."
"Goed bestuur? Volgens minister-president Peeters in ieder geval goed genoeg om het lintje door te knippen." concludeert het Groen! gemeenteraadslid
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten